REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Jak-11

A Jakovlev Jak-11 egy szovjet, egyfedelű, alsószárnyas, egymotoros vadász-, kiképző repülőgép.

A Szovjetunió és a Varsói Szerződés tagországai állították rendszerbe. Több közel-keleti, ázsiai és afrikai országban is hadrendbe állt. A Jak-11-est a Jak-3-as nyomán fejlesztették ki, első repülését 1945. november 10-én teljesítette, majd 1946-ban szolgálatba állt. 1947 és 1956 között 3859 repülőgépet gyártottak a szovjetunióban.

1953-tól a LET Csehszlovákiában további  707 darabot gyártott C-11 típusnévvel. 1958-ban megjelent a Jak-11U típusváltozat hárompontos futóművel a sugárhajtású vadászrepülőgépek kiképző repülőgépeként, ebből azonban csak keveset építettek. A repülőgép fémvázát fémlemezzel és egyes részeken szövettel burkolták A motort kéttollú fém légcsavarral szerelték.
Magyarországon kiképző repülőgépként alkalmazták.

 

 

 

(by Tamás)

 

Adatok

Rendeltetés:            kiképző repülőgép
Hossz:                      8,5 m                           Fesztáv:                   9,4 m
Magasság:              3,28 m

Szárnyfelület            15,4 m²
Szerkezeti tömeg:  1900 kg
Motor:                       Svecov AS-21            léghűtésű 7  hengeres             csillagmotor       (570 lóerő)
Max. sebesség:      460 km/h
Utazó sebesség:    370 km/h
Hatótáv:                   1250 km
Csúcsmagasság:   7100 m
Fegyverzet:      1× 7.62 mm-es  SKAS                            v. 1×12,7 mm-es UBK                                    géppuska
                           max. 200 kg  bomba
                           a két szárnytartón

(by Tamás)

A Néphadsereg légcsavaros vadász-gyakorló repülőgépe.
Valószínűleg előkelő helyen szerepel gép újrafestése a Múzeum terveiben. 

2006. augusztus vége 

Ez a látvány fogadta a látogatót a Jak-11 régi helyén.
Szétszerelt állapotban a zöld sátorhangár előtti területen.
Szárnyak leszerelve, a törzs elejét egy erre a célra készült kocsi támasztja alá.
Motorburkolat nélkül.
A motor mögötti tér fedelei és a szárnytő áramvonalazó lemezei szintén eltávolítva.
A másik oldalról, teleobjektívvel.
Egy igazán különös lemezdarab, a vezérsíkok bekötéseit takaró, egy darabból készült (de vajon hogyan?!) idom.

2006. augusztus 22. 

A keddi napon a gépet kamionra rakták és irány: Franciaország !

A Jak-11-est elcserélték, egy Air France pilótához került, aki tervei szerint repülőképessé fogja tenni ! Így talán nem olyan szomorú a búcsú, hiszen ha majd' 50 év után újra repül, talán még újra láthatjuk is.

Először a törzs kerül a kamionra.
Utána a bal szárny...
...majd a jobb.
A kisebb darabok is kocsira kerülnek, és a ponyva végleg eltakarja a Jak-11-est.

Jó utat,  és ha minden jól megy, sok szerencsés leszállást !

Azt írtam, hogy a Jak-ot elcserélték. De mit kap a Múzeum cserébe ? Ezt is megmutatom, nézd meg a Repülőgépek rovat "tárolt gépek" részének alsó sorában !

Azt hallottam, sok kritika érte a cserét. Jól járt a Múzeum vagy sem ? Én nem tudom megítélni. A cseredarab nem akármi, a Múzeum egyik legidősebb gépe lehet, sőt van elvi esély a Jak-11 pótlására is. Én a magam részéről megvárom a további fejleményeket, most korainak tartom véleményt mondani. Ez nem azt jelenti, hogy Te ne tehetnéd meg a "spam-tépte" Fórum rovatban, vagy e-mailben !