Rendeltetés: vadászrepülőgép
Hossz: 8.4
m
Fesztáv:
11 m
Magasság:
3.1 m
Szárnyfelület:
20.4 m2
Szerkezeti tömeg: 2.070 kg
Max. felsz. tömeg: 2.520 kg
Motor: WM-K14
14 (2*7) hengeres
csillagmotor (max 1085 Le)
Max. sebesség:
540 km/h
(6000 m-en)
Utazó sebesség:
480 km/h
Hatótáv:
900 km
Csúcsmagasság:
9.400 m
Fegyverzet:
2 db 12,7 mm-es Gebauer géppuska az orrban
Gyártó: MÁVAG Budapest
Személyzet: 1 fő |
 |
(1)
A típust eredetileg az Egyesült Államokban tervezték P-35 típusjellel. A Seversky repülőgépgyár terveit két ott dolgozó olasz lemásolta, akik 1938-ban hazatértek, majd Re-2000 néven megépítették saját gépüket. Az olasz légierő elvetette a típus rendszeresítését, csak a haditengerészet kapott néhányat. A repülőgépet elsősorban exportra szánták, így került Magyarországra is. A magyar hadvezetés 1940-től új vadászgéptípus rendszeresítését tűzte ki célul. A szűkös lehetőségek közül az olasz Reggiane Re-2000-s típusra esett a választás. A Magyar Királyi Légierő 70 db-ot rendelt meg. A pilóták idegenkedve fogadták bonyolult kezelése és kiszolgálása miatt. Az akkor korszerű egyfedelű repülőgép behúzható futóművel, állítható légcsavarral, nagyobb sebességgel rendelkezett elődeinél. Tovább rontotta a helyzetet, hogy a gép mellé nem rendszeresítettek kiképző változatot. Egy ilyen géppel zuhant le az orosz fronton 1942 augusztus 20-án Horthy István rep. főhadnagy, aki a balesetben életét vesztette. Ez tovább rontotta a gép megítélését a pilóták körében. A licenc 1940-es megvásárlása után Magyarországon is megindult a típus gyártása MÁVAG Héja I/II típusnévvel. A sorozatgyártás csak késve 1943-ban indult meg, de az ekkor már elavultnak számító Héják nem kerültek harci alkalmazásra, elsősorban gyakorlógépnek használták őket. A gépbe Weiss Manfréd WM 14 motor került, a fegyverzetet 2 db 12,7 mm-es Gebauer géppuska képezte, némileg módosítottak a sárkányon is. |