REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Réffi Ferenc: Cápeti bölcsőjénél

 
 

Tisztelt Múzeum!

 

Az interneten bóklásztam és belefutottam az Önök honlapjába, és örömmel látom, azt az igyekezetet amellyel igyekeznek megmenteni műszaki értékeinket az utókor számára.

 

Ha lehet tennék én is hozzá pár információt.

 A HGy "Találkozásaim Cápetivel" című galéria első képen látható épület együttes volt a taszári ezred javító bázisának sárkány javító műhelye ( amelyik a gépek mögött látható), és a panel hangár ( a gépek mellett). Ebben a hangárban történt a 1904-s gép átfestése egy délután-éjszaka- délelött átfutással. Sajnos nem igazán találkoztam a festés megálmodójának és kivitelőinek a nevével, ezeket most közre adnám, remélem nem sértődnek meg érte.

 

A designert Nagy Péter fhdgy-nek hívják (innét a Cápeti), és Ő volt a sárkány időszakos és javító műhely sárkány csoport csoport pk-ja, remek makettező, a festést pedig Tóth Gábor fhdgy úr, a berep műhely EMO-s tisztje, és Csizmadia József ftörm úr a sárkány javító csoport mechanikusa készítette, de természetesen részt vett benne a Javító szolgálat teljes személyi állománya.

A festés nem volt igazán legális, hallgatólagosan járult hozzá az ezred pk-ja, azzal, ha vége a repülő napnak, akkor vissza kell festeni terepszínűre, ha nem jön be a hangáré a balhé!, szerencsére bejött.

 

A két épület között látható két kémény és az üveg (szuhoj) hangár sarka is.

 

Egyébként a szuhojok nem ládában, hanem AN-12-s szállító gépeken érkeztek szállítókocsikon, a hajtóművek benne voltak, a szárnyak voltak melléjük csomagolva, és ezeket szerelte össze a szovjet-magyar vegyes csapat, és közösen végezte el a szerelés utáni üzemi próbákat, és ezután repülte be őket a gyári berepülő páros, akik elkezdték a magyar pilóták repülő kiképzését is.

Valóban nem voltak azonosak a Mig-23-s és a szuhoj hajtóműveinek a felfogatási pontjai, de a rögzítési csomópontok cseréjével egyszerüen megoldható volt a probléma, és került hajtómű ide is, és oda is. A műszaki vezetés ezt jól tudta, ezért is választották ezt a hajtóművet.

A szuhojhoz a zavaró konténer egy külön blokk, amit a szárny alá függesztettek, a múzeumban található konténer egy felderítő konténer, és a törzs alá függesztett. 

 

Remélem tudtam hasznos információkkal szolgálni. Ha lesz egy kis időm, én is előkaparom a Taszáron eltöltött 14 évem képi emlékeit, és közzé teszem.

 

Tisztelettel: Réffi Ferenc