Szia,
Sanyi, azt hiszem, nyugodtan tegeződhetünk, mint mai
honlap-turkálásom közben megtudtam, igencsak egy korosztály
vagyunk...
Folytatom
a MiG-23-al
A szívócsatorna légterelő lapján a furatok a gép orrán
súrlódás miatt lefékeződő és örvénylő ún. határréteg-levegő
elvezetésére szolgálnak, ezt alul-felül kivezetik
aszívócsatornából kis fém-szitával védett nyílásokon.
A "nyikli-nyakli"
főfutóért mindenesetre Lenin-díjat kapott "Gálocska" /nem
tudom pontosan, hogy hívták a mérnök-hölgyet/, de tisztelet
neki, ilyen kis helyre "becsomagoltatni" az egész
szerkezetet nem semmi!
A függ.
vezérsík végén a "szigony" neve PION-antenna (a párja az orr
alatt nézelőre), az RSzBN közelnavigációs és vakleszállító
rendszer antennái.
A
pótvezérsík fölött a jobb alsó törzs-féklap látható, körben
négy darab van belőle.
A
kabintető előtt nem állásszög-adó (az az orr baloldalán
van), hanem a csúszásjelző adó található.
Az orr
alsó részén a fekete panelban lévő két kör alakú
műanyagbetét a rádió-magasságmérő antennáit rejti.
Az
orrfutó-szár jobboldalán (a TP-23 hő-szenzor alatt látszik)
az orrfutó kormányzó mechanizmus van felszerelve.
Szu-22M-3
A gép
orrán baloldalt lévő DUA-3 állásszög-adó (a 21-en és a 23-on
is!) nem csak a pilótának jelzett egy műszeren, hanem a
robotpilótának is "leadta a drótot", tehát bedolgozott a
kormányvezérlő rendszerbe is.
Kabintető
bal és jobboldal plexifül - kötelékrepülésnél ezen keresztül
kellett látni a vezérgépet helyes pozíciónál, tehát
"barát-célzó".
A fed.
gépágyú NR-30 30 mm-es, ugyanaz mint a 21F-13-ban.
A fékernyő
fölött az áramvonalazott RSzBN-antenna van, a párja előre a
pitotcső rúdjára van ráépítve.
Futóaknában a sárga üzemanyagcső alatt a bal és jobb
variaszárnyat szinkronban mozgató meghajtó-rendszer látható.
A
nyomásmérő nitrogén-nyomást mér ("NG" am. semleges gáz po
russzki). HARCI körülmények között a tüzelőanyag-tartályok
túlnyomását nem levegő, hanem az égést/robbanást nem tápláló
nitrogéngáz biztosította.
A kazettás
bomba-konténer tipusjelzése KMGU-2.
A
felderítő konténer jelzése KKR, de ez csak felfüggesztve
tűnik egy darabnak, leszerelni csak két darabban lehet.
MiG-21U 66-400 "1319"
Hány 21-es változat is volt a MH-nél?
- F-13 -PF -U 66-400 -U 66-600 -MF
- biszA -biszAP -UM -UM késantennával a gerincen a plusz
rádió miatt.
Szóval
alaptípus szerint hat (F-13, PF, U, MF, bisz és UM), ha a
részleteket is nézzük, akkor kilenc.
A 66-600-on egyébként nem MF vagy bisz törzs-hátsórész van
(nincs rajta Sziréna-antenna), hanem a PFM(SzPSz)-é, tehát a
94-es típusé, ami nem volt nekünk soha, már csak ezért is
külön típusnak tekinthető (tartalék-alkatrész készletezése
és üzemeltetési szempontból sem azonos teljesen egyik
típusunkkal sem, ez ugyanígy áll a kétféle UM-re is).
A
leszerelt borítólemez mögött a vízszintes vezérsík
kormányvezérlő rendszer rugós mű-terhelője és az elektromos
trimmelő-mechanizmus látszik (mű-terhelő azért kell, mert a
pilóta a botkormánnyal csak a vezérsík hidraulikus
munkahengerének vezérlő-tolattyúját mozgatta, így nem érzett
volna kormányerőt, "lötyögött" volna a bot a kezében; a
kormánylap mozgatását már a vezérelt hidraulika hajtotta
végre).
"Féklap"
helyett Fékszárny!, kinti helyzetben (a hátrasikló tipusnak
csak kinti és benti helyzete volt).
A fékszárny fölött a szürkés ovális fém szitaszövet alatt a
törzs üzemanyag-tartályok túlnyomás-biztosító szelepei, ún.
VAU-szelepek, 2 db.
Orrfutó,
hátulján az oldallengés-csillapító (dempfer), a két oldalra
elágazó fékcsövekkel (tehát KT-38 tömlős-fékes kerék),
keréken baloldalt a kerék blokkolásgátló rendszerének
csúszásjelző UA-adója.
A
fékernyő-zár nem "természetellenes", hanem egyszerűen
nyitott helyzetben van.
Szívócsatorna-fotó: a törzs elejében is van hossztartó és
törzskeret (borda helyett!), csak nem a külső borítás alatt,
hanem a rádióteret-orrfutóteret-kabint alkotó központi test
szerkezetében.
Hátulnézet: nem a "nyereg alakú üzemanyagtartály", hanem a
tartályterek belső burkolatai láthatók, a törzsben ui. a fém
gerinctartály kivételével gumitartályok vannak beépítve (ha
jól emlékszem, a 21U-ban min. 8 gumi tartályrekesz van).
Gratula a
felújítóknak a mutatós végeredményért, ezt a gépet közelről
ismerem a PG-tanműhelyből, ott sok mindent elszenvedett (nem
arra van tervezve egy gép, hogy több százszor szétszedjék
meg összerakják, így előbb-utóbb minden elkopik, elfogy
rajta - de hát oktatni, gyakorolni meg csak így lehet !)
Végül - MiG-21biszAP, 5721 -
A bal
külső (meg a belső) sem függesztősin, hanem
függesztő-gerenda (egy bombazár van benne) , erre jöhet
közvetlenül az UB, póttank vagy bomba, vagy a függesztősín a
rakétával, vagyis sín csak a rakétához kell.
Orrfutó,
fékcső csak jobboldalt van, tehát tárcsás-fékes KT-102
kerék.
Főfutóakna
Oxigén-palackokkal: a főfutó-bekötésnél a három cső közül a
mellső miért csatlakozik közvetlenül a főfutó-szárba?
Megfejtés - a futószár felső része a sűrített levegős
rendszerbe bekötve nagynyomású levegő tárolására van
hasznosítva (110-130atm), három fotóval később jobban
látszik a futószárhoz bekötött pipa-csatlakozó. A másik két
cső a kerékhez menő fő-fék és vészfék-rendszer csövei.
Bal
főfutó-akna piros kar: futó-behúzás végén a futószár a piros
karral benyomja a hidr. egyeztető szelep tolattyúját, ezzel
hidraulika-folyadékot vezérel a kerék-akna ajtajának
munkahengeréhez és rácsukja azt a kerékre.
A bal
szárny alatt: a jobb sarokban a "kettős duplakarom" a
baloldali SzPRD-2500 startrakéta hátsó, tolóerő-átadó
bekötési csomópontja.
10 fotóval
később a startrakéta Mellső rögzítő ÉS Ledobó munkahengere(
automatika nincs, start után a pilóta automatikusan
megnyomhatja a gázkar előtt lévő ledobó-gombot (a MH a
startrakétákat SOHA nem rendszeresítette).
A spec.
szellőzőnyílás: itt lehetett külső táplálással "klimatizálni"
a pilóta szkafanderét, ha ebben kellett készültséget adni a
kabinban ülve (így se tudom irigyelni)
A szárny
Sziréna-érzékelőjének hiányzik a burkolata, a műanyag
deformált, eredeti alak a köv. fotón látható. A Sz.-rendszer
a radar-befogást jelezte, és visító hang jelezte a pilcsinek
ha radarsugár érte a gépet, a kijelző műszeren láthatta a
kb.irányt is (jobbról/balról/elölről/hátulról, attól függően
melyik antenna/ák fogták a besugárzást).
Króm-nikkel - ez az SzRZO kérdező/válaszadó rendszer (IFF)
fedőneve volt, "válaszolt" a saját földi radarjelre és
"rákérdezett" a saját lokátorral befogott céljel
hovatartozására.
Sz-24 - ez
egy böhöm 240 mm-es nem irányított rakéta földi célok ellen
(lásd Szu-22 fotók), ennek az indító relé-doboza van a
burkolat alatt.
Ennyi tellett mára, üdv és szia, Molnár Laci
Soha ne
add alább! Köszönettel: (hs)
|