REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Molnár László: Kiegészítések - MiG-23, Szu-22, MiG-21

 

 

Szia, Sanyi, azt hiszem, nyugodtan tegeződhetünk, mint mai honlap-turkálásom közben megtudtam, igencsak egy korosztály vagyunk...
 

Folytatom a MiG-23-al

 


A szívócsatorna légterelő lapján a furatok a gép orrán súrlódás miatt lefékeződő és örvénylő ún. határréteg-levegő elvezetésére szolgálnak, ezt alul-felül kivezetik aszívócsatornából kis fém-szitával védett nyílásokon.
 

 

A "nyikli-nyakli" főfutóért mindenesetre Lenin-díjat kapott "Gálocska" /nem tudom pontosan, hogy hívták a mérnök-hölgyet/, de tisztelet neki, ilyen kis helyre "becsomagoltatni" az egész szerkezetet nem semmi!
 

 

A függ. vezérsík végén a "szigony" neve PION-antenna (a párja az orr alatt nézelőre), az RSzBN közelnavigációs és vakleszállító rendszer antennái.
 

 

A pótvezérsík fölött a jobb alsó törzs-féklap látható, körben négy darab van belőle.
 

 

A kabintető előtt nem állásszög-adó (az az orr baloldalán van), hanem a csúszásjelző adó található.
 

 

Az orr alsó részén a fekete panelban lévő két kör alakú műanyagbetét a rádió-magasságmérő antennáit rejti.
 

 

Az orrfutó-szár jobboldalán (a TP-23 hő-szenzor alatt látszik) az orrfutó kormányzó mechanizmus van felszerelve.

Szu-22M-3
 

 

A gép orrán baloldalt lévő DUA-3 állásszög-adó (a 21-en és a 23-on is!) nem csak a pilótának jelzett egy műszeren, hanem a robotpilótának is "leadta a drótot", tehát bedolgozott a kormányvezérlő rendszerbe is.
 

 

Kabintető bal és jobboldal plexifül - kötelékrepülésnél ezen keresztül kellett látni a vezérgépet helyes pozíciónál, tehát "barát-célzó".
 

 

A fed. gépágyú NR-30 30 mm-es, ugyanaz mint a 21F-13-ban.
 

 

 

A fékernyő fölött az áramvonalazott RSzBN-antenna van, a párja előre a pitotcső rúdjára van ráépítve.
 

 

Futóaknában a sárga üzemanyagcső alatt a bal és jobb variaszárnyat szinkronban mozgató meghajtó-rendszer látható.
 

 

A nyomásmérő nitrogén-nyomást mér ("NG" am. semleges gáz po russzki). HARCI körülmények között a tüzelőanyag-tartályok túlnyomását nem levegő, hanem az égést/robbanást nem tápláló nitrogéngáz biztosította.
 

 

A kazettás bomba-konténer tipusjelzése KMGU-2.
 

 

A felderítő konténer jelzése KKR, de ez csak felfüggesztve tűnik egy darabnak, leszerelni csak két darabban lehet.

MiG-21U 66-400 "1319"
Hány 21-es változat is volt a MH-nél?
- F-13 -PF -U 66-400 -U 66-600 -MF
- biszA -biszAP -UM -UM késantennával a gerincen a plusz rádió miatt.

Szóval alaptípus szerint hat (F-13, PF, U, MF, bisz és UM), ha a részleteket is nézzük, akkor kilenc.

 


A 66-600-on egyébként nem MF vagy bisz törzs-hátsórész van (nincs rajta Sziréna-antenna), hanem a PFM(SzPSz)-é, tehát a 94-es típusé, ami nem volt nekünk soha, már csak ezért is külön típusnak tekinthető (tartalék-alkatrész készletezése és üzemeltetési szempontból sem azonos teljesen egyik típusunkkal sem, ez ugyanígy áll a kétféle UM-re is).
 

 

A leszerelt borítólemez mögött a vízszintes vezérsík kormányvezérlő rendszer rugós mű-terhelője és az elektromos trimmelő-mechanizmus látszik (mű-terhelő azért kell, mert a pilóta a botkormánnyal csak a vezérsík hidraulikus munkahengerének vezérlő-tolattyúját mozgatta, így nem érzett volna kormányerőt, "lötyögött" volna a bot a kezében; a kormánylap mozgatását már a vezérelt hidraulika hajtotta végre).
 

 

"Féklap" helyett Fékszárny!, kinti helyzetben (a hátrasikló tipusnak csak kinti és benti helyzete volt).
A fékszárny fölött a szürkés ovális fém szitaszövet alatt a törzs üzemanyag-tartályok túlnyomás-biztosító szelepei, ún. VAU-szelepek, 2 db.
 

 

Orrfutó, hátulján az oldallengés-csillapító (dempfer), a két oldalra elágazó fékcsövekkel (tehát KT-38 tömlős-fékes kerék), keréken baloldalt a kerék blokkolásgátló rendszerének csúszásjelző UA-adója.
 

 

A fékernyő-zár nem "természetellenes", hanem egyszerűen nyitott helyzetben van.
 

 

Szívócsatorna-fotó: a törzs elejében is van hossztartó és törzskeret (borda helyett!), csak nem a külső borítás alatt, hanem a rádióteret-orrfutóteret-kabint alkotó központi test szerkezetében.
 

 

Hátulnézet: nem a "nyereg alakú üzemanyagtartály", hanem a tartályterek belső burkolatai láthatók, a törzsben ui. a fém gerinctartály kivételével gumitartályok vannak beépítve (ha jól emlékszem, a 21U-ban min. 8 gumi tartályrekesz van).

 

 

Gratula a felújítóknak a mutatós végeredményért, ezt a gépet közelről ismerem a PG-tanműhelyből, ott sok mindent elszenvedett (nem arra van tervezve egy gép, hogy több százszor szétszedjék meg összerakják, így előbb-utóbb minden elkopik, elfogy rajta - de hát oktatni, gyakorolni meg csak így lehet !)

 


Végül - MiG-21biszAP, 5721 -

 

 


 

 

A bal külső (meg a belső) sem függesztősin, hanem függesztő-gerenda (egy bombazár van benne) , erre jöhet közvetlenül az UB, póttank vagy bomba, vagy a függesztősín a rakétával, vagyis sín csak a rakétához kell.
 

 

Orrfutó, fékcső csak jobboldalt van, tehát tárcsás-fékes KT-102 kerék.
 

 

 

Főfutóakna Oxigén-palackokkal: a főfutó-bekötésnél a három cső közül a mellső miért csatlakozik közvetlenül a főfutó-szárba? Megfejtés - a futószár felső része a sűrített levegős rendszerbe bekötve nagynyomású levegő tárolására van hasznosítva (110-130atm), három fotóval később jobban látszik a futószárhoz bekötött pipa-csatlakozó. A másik két cső a kerékhez menő fő-fék és vészfék-rendszer csövei.

 

 

Bal főfutó-akna piros kar: futó-behúzás végén a futószár a piros karral benyomja a hidr. egyeztető szelep tolattyúját, ezzel hidraulika-folyadékot vezérel a kerék-akna ajtajának munkahengeréhez és rácsukja azt a kerékre.
 

 

A bal szárny alatt: a jobb sarokban a "kettős duplakarom" a baloldali SzPRD-2500 startrakéta hátsó, tolóerő-átadó bekötési csomópontja.

 

 

10 fotóval később a startrakéta Mellső rögzítő ÉS Ledobó munkahengere( automatika nincs, start után a pilóta automatikusan megnyomhatja a gázkar előtt lévő ledobó-gombot (a MH a startrakétákat SOHA nem rendszeresítette).
 

 

A spec. szellőzőnyílás: itt lehetett külső táplálással "klimatizálni" a pilóta szkafanderét, ha ebben kellett készültséget adni a kabinban ülve (így se tudom irigyelni)
 

 

A szárny Sziréna-érzékelőjének hiányzik a burkolata, a műanyag deformált, eredeti alak a köv. fotón látható. A Sz.-rendszer a radar-befogást jelezte, és visító hang jelezte a pilcsinek ha radarsugár érte a gépet, a kijelző műszeren láthatta a kb.irányt is (jobbról/balról/elölről/hátulról, attól függően melyik antenna/ák fogták a besugárzást).
 

 

Króm-nikkel - ez az SzRZO kérdező/válaszadó rendszer (IFF) fedőneve volt, "válaszolt" a saját földi radarjelre és "rákérdezett" a saját lokátorral befogott céljel hovatartozására.
 

 

Sz-24 - ez egy böhöm 240 mm-es nem irányított rakéta földi célok ellen (lásd Szu-22 fotók), ennek az indító relé-doboza van a burkolat alatt.
 


Ennyi tellett mára, üdv és szia, Molnár Laci

 

 

Soha ne add alább! Köszönettel: (hs)