REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Hollósné, Marcsi: Családi fotók

Kedves Hajnal Sándor!

Köszönöm Neked ezt a gyönyörűen összeállított oldalt a repülőkről. Küldök egy családi fotót, ami 1962.-ben vagy 1963.-ban készült, anyukámék utaztak a Li-2-vel Pécsre. A fotó nem a legjobb minőségű, tekintettel arra, hogy talán egy Pajtás géppel készült amatőr fotó.

 

 

 

Viszont, hogy a furcsa "Li" jelzést megfejtsem, mert nekem a repülők az Iljusinnal kezdődtek, így kutattam az interneten és így találtam hozzátok is. Zsaludek Endre egyik fotóját "kölcsönvettem" erről a gépről az archívumból (a ferihegyiről van szó, ahol jól látható, hogy az én családi fotómon szereplő gépről van szó, HA-LIQ) a www.hollos51.eoldal.hu honlapomra, természetesen feltüntettem a készítőjét és remélem engedélyezitek nekem ennek a fotónak a használatát, kérem ezt a nagyszerű fotóst, hogy engedje meg nekem (ha nem én is leveszem az oldalamról a képet). Külön "érdekesség", hogy nekem sosem sikerült repülőre ülnöm, pedig egykor még űrhajós is szerettem volna lenni, de hát így alakult.

 

Köszönettel és tisztelettel:

Hollósné Marcsi

 

******

 

Kedves Hollósné Marcsi,

örülök ha tetszik az oldal és köszönöm a dicséretet is.
A fotót, ahogyan írtad, Zsaludek Endre készítette, úgyhogy engedélyt Ő tud Neked adni.
Megkeresem az ő e-mail címét és hamarosan elküldöm.
Van egy kiegészíteni valóm és egy jó hírem számodra, ha az általad készített kép valóban Pécsett készült!
A képen látható Li-2 nemigen ment sehová, mert az éppen a pécsi Vidámparkban van kiállítva, jól látható, hogy a kerekei is állványra vannak állítva. Ez a gép ott töltött jó 40 évet kiállítva, én is láttam a '90-es évek elején. A lajstromjele azonban nem HA-LIQ volt, hanem HA-LIS. Talán a nyitott ajtó ovális formája sugallta Neked a "Q" jelzést. A HA-LIQ azért sem lehet a képen, mert azzal 1975.-ig repültek a Magyar Néphadseregben.
Viszont: a HA-LIS, ami egykor a pécsi Vidámparkban állt, és minden bizonnyal onnan integet a hölgy aki ha jól értem éppen Édesanyád, akkor gép azonos a jelenleg "301" katonai jelzéssel a szolnoki Repülőmúzeumban álló, katonai festésű géppel! Eljöhetsz, megnézheted, ha akarod be is szállhatsz.
Miért volt két jelzése? Mert eredetileg katonai szállító gépként ("301") érkezett Magyarországra, 1952.-ben. Utána a MALÉV-nak adták át ("HA-LIS", 1957.-től), és belül  átalakítva utasszállítóként szolgált tovább. Amikor leállították, akkor került a pécsi Vidámparkba, 1964.-ben. Valamikor 2003-2004. táján hozták Budaörsre, ahol kiállítható állapotra hozták, visszaadták az eredeti katonai jelzését és a szolnoki Repülőmúzeumban kiállították.
Küldök róla egy korabeli felvételt is, Dr. Moys Péter készítette, aki már akkor a Malév jogásza volt, és ma is jó egészségnek örvend. Milyen furcsa véletlen: a képen is nyitva van az ajtaja, amire a lajstromjel "S" betűje van felfestve és azért nem látszik, csak a szárnyakon.
Ha a képet idézni kívánod, légy szíves aláírni hogy Dr. Moys Péter felvétele, és a www.repulomuzeum.hu honlapról származik.
Ha a "301"-esről kívánsz a honlapunkról képet letölteni, ezennel örömmel hozzájárulok.

Ne haragudj ha untattalak a sok szöveggel, de szerettem volna ha megtudsz néhány  adatot  a szép emlékű régi képeden lévő repülőgépről.

Üdvözlettel:
Hajnal Sándor
honlap-gazda.

 

******

 

Kedves Hajnal Sándor!


Többet kaptam, mint gondoltam, úgy hogy kicsit kiszedegetve beszerkesztem a honlapomba az információkat. A küldött fotót is felhasználom (természetesen feltüntetve az adatokat) és a honlapotokról is leveszem a 301-est, mert így lesz kerek ez a világ. Remélem egyszer eljutok Szolnokra és beszállhatok a gépbe (jelenleg ennek a legfőbb akadálya, hogy a férjem komoly beteg és ketten már nem tudunk menni sehova és egyedül sem hagyhatom - szóval ilyen "prózai" oka van). De a kedves meghívásod nem felejtem el és ki tudja mit hoz a jövő.
Ajándékba küldök egy fotót, ami szintén a családi albumunkban van és a fotó hátoldalán lévő feljegyzést is elküldöm hozzá (én még ennek a segítségével sem tudtam kibogozni, hogy milyen gépről lehet szó, a nevelőapám bátyja volt repülős, aki a feljegyzést írta rá, mivel ő már nem él, ez talán örökre titok marad, viszont a fotó ritkaságán mit sem változtat.

 

 

 

Közben az elküldött 1952.-es "Fecske kötelék" fotóról azt nyomoztam ki, hogy Gy. Fekete István: Fejezetek a 70 éves független.... cikkébe illene bele, mert a szolnoki repülésképzés és a "Fecske" (Zlin-381) ebbe vág bele - az interneten 10 oldalt találtam mindössze erről a géptípusról, igaz egy gyönyörő prágai fotót egy kiállításról - , viszont őt nem tudtam kibogozni, hogy elérjem.
A fotó családi vonatkozása: nevelőapám bátyja, Eszenyi Kálmán (aki Gyálon lakott) volt a repülős, sokkal többet nem tudok róla, mert nem tartottuk a kapcsolatot. A család fotóalbumában van ez a kép és a hátoldali felirat tőle származik. Az oldalamon www.hollos51.eoldal.hu kiigazítottam a történetet a
Te kedves írásod alapján és dr. Moys képét illesztettem be a HA-LIS-ról.

Megjegyzem a fotón nem az ovális ajtó miatt asszociáltam a a HA-LIQ-ot, hanem a gép jellegzetes betűtípusú "Malév" feliratából. (ez csak itt egy kis érdekesség, hogy mit képes az ember összekombinálni). Mivel már több repülős családi fotóm nincs így nem állítalak újabb feladatok elé.

 

Tisztelettel munkádért és az írásért,

Hollósné Marcsi