Szia Sándor!
A januári frissítésben esett szó a pápai repülőgépek
sziluettjének a betonon maradásáról, amihez rövid memoárt
fűztem februárban. A dolog azóta sem hagy nyugodni, még úgy
sem, hogy tudok arról, hogy a megmaradt gépek közül sem
mindet fogják bezúzni, 10 gép múzeumokban fogja folytatni a
pályafutását, legalábbis erre a célra vannak tartogatva.
Ezek a gépek tételesen:
MiG-21MF: 4404, 9606
MiG-21UM: 5091,7011
MiG-21bisz: 4058,4025
MiG-23MF: 08,10,11,15
Ezekből kerültek ki a már rendbe hozott és Kecskeméten be is
mutatott gépek, a többiek még régi lepusztult állapotukban
állnak Pápán, v. ki tudja már, hogy hol (és kinél...)
Fénykép is van ezekről a gépekről, de nem én készítettem
őket. Mintha rémlene, hogy keptar.hu-ról, mindenki által
szabadon elérhetően.
Hát álljon itt a csatolásban a nem is egy, hanem 7 fotó
ismeretlen szerző(k)től.
Azt csak később tudtam meg, hogy
ezek a gépek el vannak különítve a többitől és meg is
erősített benne amikor a hunavia.hu-n láttam, hogy ezekből
hozták a kecskeméti gépeket. Valamint az is, hogy az
airliners.net-en Kisgergely András pápai fotói között nem
szerepel egyik gép sem.
A fotók 1-4-ig 2007 nyarán 5-7-ig 2007.03.01.-én készültek.
|
A képeken viszont nem szerepelt a
Kecskeméten bemutatott 4408-as MF, éppen ezért nem tartom
kizártnak, hogy esetleg további gépek sorsa is esetleg
kedvezően alakul.
Valahol örülök, hogy a 4400-as MF széria egy további darabja
megmenekül a bontóból. Valami miatt ezek a gépek nagyon
közel állnak hozzám. Szerencsések is voltak, hiszen a
legelső szériáról van szó, 1996-ig mégsem zuhant le belőlük
egy sem és belőlük kerültek ki a leghosszabb életű
MiG-21-esek Magyarországon. Ezért igazán fájt egy kicsit,
amikor az akkor még létező szolnoki Jurassic Parkban egy
napon beleakadtam a 4409-es jobb oldali fékszárnyába és egy
további borítólemezébe...
Viszont ahogyan jártam a világot a pápai képek mindig
eszembe jutottak. Különösen így volt ez Csehországban, ahol
a miénkhez hasonló összetételű légierő üzemelt és üzemel ma
is.
Érdekes volt a megfigyelés, hogy egy ugyanolyan volt
szocialista államban az emberek fejében mennyivel több
"rakomány" is tud lenni, mint nálunk. Egy olyan országban
ahol a repülés nemzeti ügy, ahol minden ember felnéz az égen
szálló gépekre fel sem merült, hogy a gépeket
elkótyavetyéljék v. ami még rosszabb megsemmisítsék. Nem
érzeték koloncnak és senkinek nem fordult meg a fejében,
hogy a gépek fű alatti eladásával egy-két "ember" pénzre
tehetne szert - nem úgy mint nálunk, ahol a HM egyszerűen
senkit nem mer beengedni Pápára nehogy valakinek feltűnjön,
hogy nyakig vannak a slamasztikában és nemcsak a kivont
gépeket illetően.
Az ellenkezőjére a legszebb példa nekem a Csehországi Vyskow
városa, ahol a város mellett kb. 2 km-re az egykori TSZ kb.
2 hektáros betonos (igaz kicsit hepehupás és cigányputrira
hasonlító bódékkal teli de a célnak teljesen megfelelő)
területét megvették, majd maga a Légierő a selejtezett
gépeivel feltöltötte és hétvégente belépődíj ellenében bárki
megtekintheti a közel száz repülőgépet és a több ezer
"relikviát"!!!!!
Nem kisebb fajsúlyú gépek kerültek ide, mint a 90-es évek
közepén hatalmas sikerű tankverős-békás Szu-25K, de minden
egyes változatból több SZu-7es is, mellettük egy eredeti
szovjet gép is.. De rengeteg elásott Il-10-es maradvány
mellett rengeteg robotrepülőgép, fedélzeti fegyver, hajtómű,
szimulátor és még rengeteg kuriózum határát súroló dolog a
témával kapcsolatos tárgy, sőt a Csehszolvák autóipar
rengeteg dolgai is ide kerültek.
Nem szaporítom tovább a szót, inkább beszéljenek helyettem a
képek.
Az elküldött képekhez sorrendben tartoznak a linkek, kérlek
tedd be a képek alá, ha valaki eredeti méretben is kívánja
őket látni ott megteheti.
Aki az összes feltöltött képet látni kívánja, az ide
kattintson:
www.panoramio.com/user/1222070/tags/Vyskow
És ha ez nem lenne elég van még egy ajánlásom a Csehekkel
kapcsolatosan:
www.panoramio.com/user/1222070/tags/Praha
Érdemes megnézni.
Minden jót!
Üdv: Endre
|