REPÜLŐMÚZEUM SZOLNOK
Szárnyaló
hülyeség

 |
A Po-2 büntiben volt, mert rosszul viselkedett, ezért
karcerbe került. Hogy eszébe se jusson megszökni még
szárnyait is szegték. A múzeum munkatársai a segítségére
siettek és megszöktették, azon a szűk szabadon hagyott ajtón
keresztül. Azóta is büszkén emlékeznek a sikeres akcióra,
hogy sérülés nélkül kibányászták a gépet a fogságból.
(Az igaz történet az volt, hogy tároláson
volt a gép a Mi-2 hangárban, hogy meg legyen védve az
időjárás viszontagságaitól. Közben átalakították a hangárt
raktárrá. Mi kértük, hogy szóljanak időben, hogy elvihessük
a gépet a kerítések építése előtt. De sz…tak ránk. Gondolom
jó viccnek találták hogy bezárhatták a gépet. Minket már a
képeken látható állapot fogadott, és ettől kezdve a történet
a már leírtaknak megfelelően folytatódott. Senkit nem vontak
felelősségre a dologért, csak engem, hogy miért ott tároltam
a gépet amikor oly nagy a repülőtér. És ez csak egy volt a
sok eset közül amivel a múzeum munkáját támogatták. NA)
|
 |
Képünk a
9. Kapitalista Szombat alkalmával készült. Azt szeretnénk
szemléltetni vele hogy ezeken az összejöveteleken bárkit
(itt: bármit) szívesen látunk ha segítő szándékkal jön
közénk. |
 |
Titkos hadi fejlesztések nyomára
jutottunk (már megint) !
Amerikai kutatóknak még a múlt
század ötvenes éveiben sikerült helikopterek génjeit élő
szervezetbe
- szitakötőébe - juttatni és
ott szaporodásra bírni.
Mi eddig csak a kísérleti lény
lárva állapotát (merthogy a szitakötőnek ilyen is van)
ismertük - a Ka-26 személyében - mivel a szovjeteknek csak
azt sikerült szokás szerint ellopni.
|
 |
Most itt láthatjuk a kifejlett
példányt is: Sikorsky H-37 Mojave névre hallgat.
Ragadozó hajlamú a fertelmes
jószág, fő táplálékául a kisebb harcjárművek szolgálnak. |
 |
Nem veti meg az élőerőt sem, a
képen katonák fejvesztve menekülnek a vérengző fenevad
elől. |
 |
Bizonyító erejű felvétel a lárvából
való fejlődésre: itt még viseli az úszóhólyagot. Szóval
ennek a lárvája a Ka-26, a kis rusnya !
(Szegény
Szikorszkij bácsi rendesen rákaphatott az Újvilágban a
viszkire,
ha savankás
másnapokon ilyeneket álmodott papírra...) |



 |
Az utóbbi
időben jelentősen megszaporodtak a Múzeumban dolgozók
tennivalói. Felépült az új hangár, amelyet be kellett
rendezni. Három repülőgép esett át teljes ráncfelvarráson,
és számos más kisebb beavatkozás történt: felségjelek,
oldalszámok.
Időszaki
kiállítás, folyamatban lévő felújítás (Jak-11) stb. Emellett
persze ott volt a látogatók fogadása (hétvégeken is), a
fűnyírás és sok más tennivaló.
Nyilvánvaló, hogy szükség volt a létszám növelésére. Ínséges
időket élünk, tehát a feladatot költségtakarékosan
kellett megoldani.
Magó
Karcsi saját felkérésére így mutatja be újdonsült
kollégáját, akiről rövid képriportunk készült:
Név: MiG-15
Kor: 6 hónap
Rendfokozat: Hadapród
Jelenlegi beosztás:
Szolnoki Repülő Múzeum, múzeum
parancsnok egérvadász helyettese
Korábbi szolgálati helyei:
23. Tejfaló Logisztikai Ezred, tejivó
1. Taktikai Egérelfogó Század, egérvadász
Szakmai minősítés:
Képes naponta legalább három egeret
elfogni és elfogyasztani. Kiváló étel felkutató (SAE)
képességekkel rendelkezik. SAE=Search and Eat/Kutat és Eszik
Kedvenc eledele:
Lente Zoli reggelije.
Képeinket Lente Zoltán szds. készítette új beosztottjáról
akció közben, a későbbi időszaki szakmai jellemzés
illusztrálásához.
***
Engedtessék meg hogy itt adjak hangot aggodalmamnak. A
hetedik Kapitalista Szombaton tanúja lehettem annak, hogy
mennyire elszaporodtak a pockok a Múzeum területén.
(Az
Il-28 alatt feküdtem, amikor egy beszaladt az egyik
zsebembe, de szerencsére rögtön ki is szaladt a másikon. Még
megijedni sem volt időm!)
Szóval
az aggályom az, hogy a bőséges kosztnak és a
háborítatlan élettérnek köszönhetően kialakulhat egy olyan
macskapopuláció, amely számban és méretben elérheti azt a
szintet amikor már emberre is veszélyessé válhat.
Már
látom magam előtt hogy a Múzeum munkatársai óvatosságból töltött
szolgálati fegyverrel végzik munkájukat. A kapura pedig ki
lesz írva hogy a látogatók kötelesek testi épségükről saját
kutya kísérettel gondoskodni.
(hs)
|
 |
Fergeteges
meglepetés van készülőben !
Gazdag országok gazdag műszaki múzeumaiban nem ritkaság hogy
egy-egy régi berendezést – traktort, gőzgépet – a látogatók
nagy örömére beindítanak. Most ilyet terveznek a Múzeum
szakemberei a kiváló állapotban megőrzött 10439-es Mi-8
helikopterrel. A levegőbe emelkedésről természetesen nincs szó,
csupán az egyik hajtómű (a bal) kerül beindításra. Az az
elképzelés, hogy minden hónap második szombatján 11:00
órakor kerül sor az attrakcióra.
Képünk az előkészületek egy
fázisát, a tankolás előtti pillanatokat örökítette meg.
Minden alkalommal egy szerencsés
látogató az indítás során a pilótafülkében tartózkodhat. Ezt
a látogatót az előre jelentkezők közül fogják kisorsolni.
A 2011. május 14.-i első alkalomra
JELENTKEZÉS ITT ! |
 |
A
Kapitalista Szombatok során lelkes, bár nem mindig szakértő
kezek ténykednek. Így történt hogy a Po-2 összeszerelése nem
egészen előírásosan sikerült.
A
legközelebbi összejövetel május táján várható, első dolgunk
lesz a hibát helyrehozni.
Oláh Ferenc fotója |
 |
Az 505-ös
Ka-26 leállítása óta már másodszor utazik Kecskemétre és
vissza.
Utálhatja
a procedúrát, mert az előtte álló embert derékig bekapta,
ugyanakkor a felmászó szerelő egyik lábát is éppen most
harapja le.
Lente Zoltán fotója |
 |
A szovjet technikát sokan
fitymálják - mondjuk ki - méltatlanul.
Ne vegyünk mást, mint a fémkohászat
terén elért eredményeiket. A képen a csikókort már túlélt
szerelő a vállán könnyedén egyensúlyozza a VK-1A
sugárhajtómű kompresszor járókerekét. A mintát adó
angol Rolls-Royce Nene hajtómű megfelelő alkatrésze acélból
készült, azzal ez a mulatság kórházi
ápolást és komoly mosodai költségeket vont volna maga után. |
 |
Különös
természeti jelenség tanúi lehettünk
2010. január 25-én !
Az idő
homályába vesző földrajz órákon tanulhattuk, hogy a mi
éghajlati övünkön március 21-én kezdődik a hivatalos a
tavasz.
A globális
felmelegedés folytán az éghajlati határok északra tolódnak.
Így történhetett hogy a Múzeum felett január végén már
beköszöntött a kikelet.
Szemfüles
fotósunk (azaz én magam) azt a rendkívüli pillanatot örökítette
meg, amikor a tél-tavasz vonal éppen áthaladt
a Mi-8T
felett. |
 |
Mindannyiunk örömére Cápeti II
megérkezett Szolnokra, ahol egyelőre - hatástalanításáig -
a hangár foglya.
Sajnos a
fogságot rosszul bírja, évtizedes béketűrő és kezes
természete ellenére most agresszívvá vált. Sok a panasz rá,
legutóbb szegény jámbor T4K kistraktorba kötött bele és igen csúnyán meg is harapta.
Reméljük, majd a Múzeumban a szabad
levegőn megnyugszik ! |
 |
A szolnoki műszakiak a téli
időszakban sem pihennek. Tekintettel a súlyos szállítógép-és hajózóhiányra egy merőben új kategóriájú repülőeszközt
fejlesztettek ki, a pilóta nélküli VIP személyszállító
repülőgépet.
A szűkös
anyagi helyzet azt diktálta, hogy gépüket egy, a rendszerből
már kivont
repülőeszköz felhasználásával építsék meg.
A képünkön látható új repülőgép
típusjele:
An-24uaV
|
 |
A
szakirodalom szerint a
MiG-21-es lopakodó tulajdonságai
csapnivalóak.
Lente Zoli
felvétele erre rácáfolni látszik ! |
 |
Milyen szerencse érheti az embert ha jégen sétál ! Az első
mindjárt az, ha nem szakad be alatta, a másik pedig hogy
olyan helyekre is könnyen eljuthat, ahová máskor nem.
E
sorok írója egy jeges januári vasárnapon a Holt-Tisza jegén
tett családi séta alkalmával csodálatos kincsre bukkant !
Minden szolnoki emlékszik még az alcsi Holt-Tiszán néhány
éve városszerte nagy szenzációt keltett vízi sebességi
rekorddöntési kísérletre. Egy áramvonalas csónaktestre
szerelt RD-11 sugárhajtóművön lovaglóülésben helyet
foglaló bátor ismeretlen száguldozott a vízen szűk egy órán
át. Utána nyomtalanul eltűnt, azóta sem hallottunk felőle. Akik látták, nem felejtik a
hajtómű fülsiketítő dübörgését, a vakmerő vezető hosszú piros sáljának
lobogását, a vadkacsák rémült hápogását...
És most nyomára bukkantunk a nevezetes járműnek, ha csak
részben is ! Az úszótesteket
a MiG-21-es típusokhoz rendszeresített, a PG által is
gyártott PTB-490 típusú, 490 l-es póttartályok képezik. A robosztus
tartószerkezet egyedi kivitelezésű, csakúgy mint a
kormánymű, amelynek mára csak a jármű hátuljának jobb
oldalán lévő függőleges tengelye maradt.
A
tulajdonost sajnos nem sikerült megtalálnunk, pedig a Múzeum
minden áldozatot meghozna, hogy ezt a becses kincset
akár csak átmenetileg is, de kiállíthassa ! |
 |

 |
A szolnoki Repülőmúzeumban titkos
fegyverfejlesztések is folynak. Ennek egyik példáját látjuk
itt.
Két múzeális értékű tárgyból egy
korszerű könnyű harckocsi: ugye nem is rossz eredmény!
A Rába-16 kistraktorra integrálták
a MiG-15 egykori fegyverzetét (mindkettő hiányozni fog !)
egy 37 mm-es és két 23 mm-es gépágyúval. Az eredeti
célzókészülék lehetővé teszi a nagyobb sebességgel bevett
kanyar közbeni pontos célzást is.
A harcjárművet bombafüggesztőkkel
is ellátták, ennek az ellenségre is veszélyt jelentő alkalmazási módját egyelőre
keresik az alkotók.
Külön kiemeljük a a jármű
homlokfelületére festett, az ellenség megtévesztésére
felfestett motívumot. Jelentése: "Nem kell félni, nem fog
fájni !"
(Gy. F. 2006.)
A motívumot a fentivel
azonos jelentés aktualitása kapcsán feltüntették a képen
szintén látható mellékhelyiség-ajtón is.
|
 |
Sikerült - nem kis kockázatot
vállalva - lefotóznom a Magyar Honvédség egyik abszolút
titkos fejlesztését !
A prototípus hatlapátos
faroklégcsavart a napokban kezdték tesztelni a szolnoki
bázison.
A tervek
szerint az iker-forgószárnyas és hatlapátos
faroklégcsavarral felszerelt MI-8 Duplex kétszer annyit
fogyaszt és kétszer akkora zajt csap, mint az elődje.
Rákóczifalviak, örüljetek!
Köszönet Borsányi Józsinak, aki meglátta, és Fakan Bélának,
aki szólt, mert tudta, hogy van nálam
fényképezőgép.
Imre Luigi
|
 |
A képen egy fényes
sikerrel zárult kísérletet láthatunk, amit 2007.
nyarán a szolnoki Sportreptéren, az ejtőernyős tábor során
mutattak be a nagyközönségnek.
Az olajból előállított
üzemanyagok ára újfent emelkedésnek indult, pedig eddig sem
voltak olcsók. A köztudottan jó étvágyú Mi-17-esek
üzemeltetési költségeit az áremelés súlyosan érinti.
A szolnoki ezred műszaki
állománya ennek orvoslására dolgozott ki egy régi-új
ötletet.
A 707-es Mi-17 helikopter
teherterébe egy fagáz-reduktort helyeztek el, amelyet még a
háborús évek benzinínsége idején dolgoztak ki magyar
feltalálók, autók üzemeltetésére. A reduktorban
oxigén-hiányos égés folytán ún. fagáz keletkezik, amely a
hajtóművek hajtására kiválóan felhasználható.
A szolnokiak reduktorukban
az olcsóbb (merthogy a tűzifa ára is magasba szökött)
lignitből állítanak elő éghető gázt, bár ettől a hajtóművek
meglehetősen kormolnak, amint az a képen is látszik.
A személyzet egy fő
fűtővel is bővült, akinek munkáját a fedélzeti technikus
felügyeli.
A hátsó raktérajtót azért
kellett levenni, hogy leszállás után a hamu kiürítését és a raktér nagy részét
elfoglaló lignit-tároló gyors és szakszerű telelapátolását
ne akadályozza.
|
 |
Ez a fotó a
hetvenes években készült, és egy titkos kísérletről
tanúskodik. A szolnoki repülőműszaki állomány elkészített
egy MI-8 helikopterből és egy AN-26 repülőgépből
összeépített, a két gép jó tulajdonságait ötvöző
repülőszerkezetet. A kísérletek a merev- és a forgószárnyas
kollégák között kitört szakmai féltékenység és a
kialakult belviszályok miatt abbamaradtak. Részemről fejet hajtok
a bravúros fotó készítői előtt. Komolyan!
A fotót valamikor 1986.-ban
készítettük kollégámmal és barátommal Soós Lacival. Ő
polgári alkalmazott fotólaboráns én pedig talán t.sz.
őrmester kiértékelő voltam akkor a Légifényképész és
kiértékelő részleg néven elhíresült társulatnál. Arra már
nem emlékszem, hogy melyikünk nyomta meg a gombot, de arra
igen, hogy hogyan szaladgáltunk le-fel a torony mellett egy
500 mm-es objektívvel, hogy kellően "összenyomjuk" a
perspektívát a hatás érdekében. Szóval, a kép nem véletlenül
készült, tudatosan használtuk a nép vagyonát és a drága
munkaidőt erre a "hiábavalóságra". A negatívot itthon őrzöm.
Egyébként Soós Laci jelenleg a Zsaru Magazin fotórovatának
vezetője, jómagam a Mi-8/Mi-17 utolsó üzemképes példányainak
középső ülésében küzdök. Még egy darabig.
Imre Lajos |
 |
A szolnoki
műszakiak egy másik titkos projektje: a MIG-21-es orrába egy
pótlólagos kabint építettek be ahol egy orr(v)lövész kapott
helyet. Így kívánták fokozni a gép földi célok elleni
csekély hatékonyságát. A
részleteket ezen a fotón sajnos a ponyva eltakarja. |
 |
A svéd
légierőben semmit sem bíznak a véletlenre:
a kevésbé felkészült pilóták
kedvéért a fülkébe való beszálláskor szembetűnő nyíl
mutatja, merre van a gép fara. |
 |
A
negyvenes-ötvenes években szovjet nyomásra a Magyar
Néphadseregben rengeteg, a magyar katonai hagyományokkal
összeegyeztethetetlen elemet át kellett venni.
Ilyen volt
például a sorkatonákkal szemben alkalmazott
testi fenyítés, ami szerencsére az MN-ben nem vert gyökeret.
Az itt látható egykori kísérleti eszköz
arra volt hivatott, hogy a testi fenyítés során el lehessen
kerülni a tényleges ember-ember közötti erőszakot. Magát a
fenyítési elemet, jelesül a fenékberúgást (amelyre az
elképzelések szerint a laktanyafogságot és a fogdát lehetett
volna beváltani egy bonyolult táblázat alkalmazásával) hajtják itt végre, gépesített formában.
Az ötlet megrekedt a kísérleti
szinten. |
 |
Egy pártatlan
francia (szerintem olyan még ott sincs...) helikopter-javító
cég nyilatkozata szerint az OMSZ helikoptereiben
jogosulatlanul beépített ukrán és más eredetű alkatrészeket
találtak.
Képünk arra bizonyíték, hogy
nemhogy ukrán, de a második világháborúból ránk maradt
alkatrészeket is beszereltek magyar helikopterekbe. Csak így
kerülhetett a Mi-2-be a régi magyar felségjel...
A fotót
küldte: PETI |
 |
A fotó eredetileg is
bizarr.
Különösen ha megtudjuk,
hogy mit látunk rajta: az 1910-1920-as években a
repülőgépmotorok teljesítményének növekedésével egyre
nehezebbé és veszélyesebbé vált azok kézi indítása.
A problémán úgy
segítettek, hogy egy igen gyors lovat fogtak a repülőgép
elé, amely vágtában úgy felgyorsította a repülőgépet, hogy a
menetszél átforgatta a motort. Gyújtást adva a motor hamar
beugrott.
Nagy figyelmet igényelt a
pilótától, hogy a botkormányt azonnal hasra húzva el tudjon
repülni a ló felett...
A lovak háttérbe
szorulásával a repülőgépmotorok indítására is más
módszereket találtak ki. |
 |
Köztudott, hogy a hölgyek
szeretnek rendezett frizurával megjelenni.
A hosszú repülőutakon a pihenő
női személyzetnek van ideje a hajával foglalkozni, az ő
számukra építették be az itt látható hajszárító búrát a
G-222-es szállítógépekbe.
A meleg levegőt a hajtómű
kompresszorából nyerik, és a képen jól látható
spirálcsövön vezetik a búrába, a szépítkező hölgyek örömére.
A kép
eredetijét az "Egyebek" rovatban láthatod. |
 |
A Pánmagyar
Önkényellenes Csoport Intéző Testülete (PÖCSIT)
határozata alapján a turulmadarat mint önkényuralmi jelképet
betiltották, és eltávolításukat elrendelték. Az itt látható tatabányai
emlékművet (a formája folytán) a szolnoki Repülőmúzeumba
fogják áthelyezni. A madarat egy Mi-8-as
helikopter fogja
talapzatával együtt felemelni és a Múzeumban kialakítandó
helyen letenni. A budai
várban lévő hasonló emlékmű a keceli Haditechnikai Parkba
kerül. |

 |
Szenzációs
leletre bukkantunk ! Egy
ismeretlen oldalszámú katonai Mi-1M roncsára leltünk egy
elhagyatott, növényzettel benőtt területen! Közelebbit sajnos
nem árulhatunk el, nehogy az illegális roncsgyűjtők
felfedezzék és kárt tegyenek benne.
Tisztában vagyunk viszont honlapunk
olvasóinak jó szándékával és tisztességével, ezért Neked és
csakis Neked (kérjük, ne add tovább !) eláruljuk a
roncs GPS koordinátáit:
N 47°07'53", E 20°13'11" |
 |
Még hogy nem
igaz a legenda a szolnoki Tisza-híd alatt átrepült Delfinről
?!
Ezt a bizonyító erejű
archív fotót a Szolnokon élő Sándor Hajnalka juttatta el
hozzánk, aki elmondása szerint a kezdetektől figyelemmel
kíséri honlapunkat.
Köszönjük a segítségét és
jó egészséget, sok sikert kívánunk Neki !
|
 |
Új gép érkezett
a Múzeumba!
Az
utóbbi időben rengeteget javult a kapcsolat a román
hadsereggel, ezért rendelkezésre bocsátottak egy IAR-96-os
repülőgépet. Egyelőre a szárnya került látható helyre. A
szárny ugyanúgy egy darabban szerelhető le a törzsről, mint
az L-39 Albatros esetében. |
 |
A Honvédség jelenleg nehéz
napokat él, de igyekszik katonáiról gondoskodni.
A csapatoknál
a parancsnokok minden eszközt
megragadnak, hogy katonáik kényelmét és biztonságát
fokozzák.
Képünkön a platón utazó katonák
komfortérzetét fokozó megoldás látható, egy, a hadrendből
már kivont eszköz ötletes
átalakításával. |
  |
A szovjet
repülőtechnikát gyakran vádolták, hogy ötleteit a Nyugattól
"szerzi be", fejlett ipari kémhálózata által.
Erre most egy ellenpéldát
mutatunk be. A képen egy MiG-15 UTI félig nyitott
törzs-féklapja mellett kukucskálunk be. Világosan láthatjuk,
hogy a szovjetek már az ötvenes évek elején - a Nyugatot
jóval megelőzve kompozit anyagokat is alkalmaztak.
Az alsó képen jobban látható
alkatrész többféle szerves anyagból, cellulózból, viaszból
és cukoralapú ragasztóból áll. Külön szenzáció, hogy nemcsak
az alapanyagok előállításához, de a mechanikailag oly
szilárd méhsejt-struktúra kialakításához
is magas szintű biotechnológiát alkalmaztak.
Ugyanezen technológiával képesek
voltak
élelmiszeripari és gyógyászati alapanyagokat is előállítani.
|
 |
Az
itt közölt négy fotó ékes bizonyítéka annak, hogy hamis az a
híresztelés, miszerint Magyarországon a '60-as években nem
gyártottak utasszállító repülőgépeket. Itt mindjárt látunk
Il-14-es és Tu-104-es gépeket is.
Érdekes megjegyezni, hogy a Tu-104
típus Malév színekben nem vált be, ezért gyors selejtezésük
után a lajstromjeleiket újra kiadták, ezúttal az Il-18-asok
részére, amelyek hosszú időn át szolgálták a magyar polgári
repülést.
Most kiszólok a hülyeség
kulisszái mögül: ezeket a képeket Szatmári Ádám barátunk
honlapjáról másoltam ide. Ádám egy nemes ügyet karolt fel,
az egykor volt Lemezárugyár termékeit - elsősorban játékokat
- mutatja be. Meg kell mondjam, a honlap böngészése egészen
nosztalgikus hangulatba hozott. Én a '60-as években voltam
gyerek, és az egykori birtokolt vagy irigyelt játékokat
láttam viszont. Feltétlenül nézd meg !
www.lemezarugyarasjatek.mlap.hu
|
 |
 |
 |
|