2011. március vége
Az ősz óta a bázison tárolt, de már
a Múzeum állományába tartozó L-39 "119", "Cápeti-II."
megérkezett a Múzeumba. Nem véletlenül került éppen erre a
helyre: a belépő szinte elsőként pillantja meg.
Járjuk körül - egyelőre csak úgy
kutyafuttában.
End of March 2011.
"Cápeti-II", the L-39 "119" was stored on the base since
autumn, but now arrived in the Museum. It was not placed on
this place accidentally: The entering guest notices it
almost instantly.
Let's walk it around - for this time only in a hurry.







2013. júniusa: körülnézünk a
kabinban és érdekességeket keresünk kívül is.
Várjuk kiegészítéseiteket !

Az első kabin.

Fölül a II. világháborús emlékeket
ápoló muzeális (végül is ott vagyunk !) jellegű
célzókészülék.


A középső műszerpanel fölső része,
a célzőkészüléktől jobbra újabb keletű műszer doboza.

A pilóta előtti műszerek -
hiánytalanul ! Van benne valami a Moravából (miért is ne?)
de a színe hamisítatlan MiG.

A két pedál között a fegyverzet
kapcsolói.

Bal oldalt az elmaradhatatlan
jelzőrakéták indítója.

A jobb oldali panel.


Az elektromos kapcsolótábla.

Középen egy Tesla gyártmányú rádió,
alul újabb kapcsolótábla.

Fölül navigációs műszer, középen
vész esetén használt vezérlőkarok. Ezeket a pilóta
legfeljebb csak nagyon jobbra fordulva látja, ezért a
különböző karok végén tapintással jól azonosítható formájú
gombok vannak.
A karok
mögött jobbra a hidraulika rendszer nyomásmérője, középen
ismeretlen célú műszer, balra a műszervilágítás szabályzója.

Még egy kapcsolótábla, ezt
szerintem csak a földön kezelik, a pilóta nagyon nehezen
érné el.

A középső műszerpanel felett
jelzőlámpák. Bal oldalt fölül a bombák / függesztmények
kapcsolómezeje, alatta a futók kibocsátó/behúző karja,
mellette a futóművek kinti helyzetét jelző lámpák.

A gázkar előtti mező tele van
reteszelt kapcsolókkal, ezek a hajtómű indítására,
tűzoltásra és egyebekre szolgálnak. A késnyél kinézetű kar a
kabintetőt nyitja belülről, alatt huzalkeret védi a
guruló/leszálló fények kapcsolóját.


Jobb oldalt a gázkar, alatta rádió
(?). A két szögletes zöld lámpa/kapcsoló a pitot csövek
fűtését vezérli, a piros kar sárga csíkkal a "tűzcsap"
feliratot viseli.

Középen a pilóta oxigénellátó
rendszerének kezelőszervei.

A botkormány.

Mágneses iránytű a kabinkereten.

Visszapillantó tükör.

A katapultülés háttámlája.

A kilövéssel kapcsolatos valamilyen
késletetés beállításának visszajelzője.

Az első katapultülés fejtámlája.

A másik oldalról. Az ülés mögötti
oszlopból ferdén hátrafelé egy fúvóka-szerű cső áll ki. Ezt
- sok más mellett - nem egészen értem.

A piros zsinór a biztosítószegeket
köti össze, hogy repülés előtt mindegyiket biztosan
eltávolítsák.

A fejtámla alatt feszítőhevederek
tekeregnek, gyaníthatóan a pilóta testét rögzítik
kilövéskor.

Nem is olyan egyszerű dolog egy
katapultülés, még a fejtámlába rejtve is találunk
néznivalót.

A két kabint elválasztó plexifal
elölről...

és hátulról nézve.

Az oktató kabinja.

A középső műszerpanel. A jobb
oldala kismértékben különbözik az elsőétől.

A pedálok közötti panel teljesen
más: az oktató itt adhat hibajeleket a növendék kínzása
céljából.

A jobb oldali panel csak kis
mértékben különbözik.

A fölső kapcsolósorba néhány új,
reteszelt kapcsoló.

Innen hiányoznak az RSZBN
kezelőszervei (ha jól olvastam a feliratokat).

A hátsó botkormány.


A műszerfal bal oldalán hiányoznak
a vészledobás kezelőszervei.

A bal oldali pulton a hajtóműnek
lényegesen kevesebb kapcsolója van.


Az oxigén-ellátó rendszer
gyakorlatilag megegyezik a növendékével.

A gázkar markolata.

Szokatlan perspektíva: az oktató
kabinjában állok.

Az a bizonyos nagyon szép
szárnyforma.

A hajtómű bal oldali beömlőnyílása.

A hajtómű első lapátkoszorúja.

Egy kis geometria.

A hajtómű kiömlője.

Természetesen benézünk a hajtóműbe
is - kissé illetlen irányból.
Érdekesség: a fotózás idején végig hallottam egy fémes
csilingelő hangot. Itt jöttem rá, honnan származik: az éppen
lengedező szellő megforgatta a hajtóművet, ez adta a
rejtélyes hangot. Nem gondoltam volna hogy egy gyenge szellő
is meg tudja forgatni a turbinát és a kompresszort !

Áramlásterelők a vízszintes
vezérsík alján. A vezérsík végén V-alakba állított kettős
statikus töltéselvezető.

A függőleges vezérsík teteje.

A főfutó kibocsátott állapotát
jelző "katona". Ezt szerintem csak az első ülésből lehet
látni, a visszapillantó tükörben.

Az orrfutó "katonája".

A gép orrán egy kívülről
leolvasható nyomásmérő.

250 bar-ig skálázva

Na, ez egy érdekes szerzet,
bármilyen egyszerű darab is. (ld. EZ MEG MI? 2013. július)

A szárnyvégeken a tartályok előtt
kaptak helyet a fényszórók. Érdekesség, hogy egy befelé
kancsalító fekete folt van rájuk festve, bizonyára azért
hogy a pilótákat ne vakítsák el.
 |