REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

MIKULIN AM-42

Az impozáns V-12 elrendezésű motor oktató metszete van a Múzeum birtokában, nyilvánvalóan a magyar IL- 10-esek idejéből.
Sokáig el lehet nézegetni szelepek, ki- és beömlőcsatornák, a szelepvezérlés és a hűtőfolyadék-csatlakozók bonyolult rendszerét.

Mindezt mintegy 50 üzemóra után nagyjavításra kellet küldeni.

Más kérdés, hogy a statisztikák szerint az ilyen kategóriájú vadászgépek nem repültek többet átlagosan 30 óránál. Hogy világos legyen: nem volt rá alkalmuk.

Hengerenként két szelep, egy vezérműtengely.

A szívó- és kipufogó csatornák azonos oldalon vannak, mint az egykori Lada Szamarámon.

A dugattyúk arányai mai versenymotorokat idézik.

A hűtőfolyadéknak nagyon kevés hely jutott a hengerek körül.

A légcsavar-áttétel. Sok munkát áldoztak a nyílfogazású fogaskerekek gyártására, viszont a légcsavartengely siklócsapágyakon fut.

Összehasonlításképpen: a  kortárs német DB-605-ösnek egyenes fogazású áttétele volt, a légcsavartengely golyóscsapágyakon futott.

Nagyon szeretném tudni, mi célt szolgált a légcsavartengely közepe felett elhelyezett csigaházszerű képződmény.

 

A főtengely.