 |
Muzeális darab:
egy Le Rhone gyártmányú kilenchengeres
forgómotor az első világháború éveiből. A konstrukció
eredetileg francia, de ez a példány olasz gyártású.
A motor hiányos
ugyan, de az eredeti repülőgépből származó keretre van
szerelve.
A forgómotor azt jelenti, hogy a
hengerblokk a légcsavarral együtt forog, míg a hajtókarok
közös tengelye (a képen a légcsavartengely vonala felett, a
házon belül látható) a géphez rögzített.
Az ilyen motor lényegesen jobb
hűtést kap, akár földön álló repülőgép esetén is, viszont
kellemetlen tulajdonsága a nagy forgó tömeg miatti óriási
precessziós hatás. Különösen akkor zavaró, amikor valamelyik
kereszt-tengely körül fordul hirtelen.
A forgó motor rengeteg
ricinusolajat (emlékszel a régi salakmotor-versenyek
illatára?) fröcskölt szét, az akkori pilóták elsősorban
emiatt kezdték hordani a később divatcikké degradálódott
hosszú sálat. Ezzel törölgették ugyanis a védőszemüvegüket. |
 |
A szerkezet
korántsem olyan egyszerű, mint amilyennek itt látszik. |
 |
Egy felmetszett
henger. |
 |
Jellegzetes
hengerfej, a Gnome & Rhone "védjegye".
A két szelepet egy
közös szelepmozgató rúd vezérelte, húzásra az egyik,
nyomásra a másik szelepet nyitotta. Semleges helyzetében
mindkét szelep zárva volt. A rendszer márkaneve: Monosopuape
A jobb oldalon van a szívószelep,
amely a forgattyús házból szívta a levegő-benzin keveréket.
A bal oldalon a kipufogószelep látható, a hozzá tartozó cső
nélkül. Hiányzik a teljes szelepvezérlő mechanika is.
|
 |
2006. december
Ezt a sztárfotót nem tudtam
kihagyni ! |
 |
Benézünk a
forgattyúsházba... |
 |
...sőt, a motort
tartó pajzs túloldalára is. |
 |
A motor típusa
és a gyári száma. A típusszámból hiányzik a hengerek száma,
de bárki, aki nem szenved discalculia-ban, maga is
megszámolhatja. Tehát a
motor pontos típusa:
Gnome&Rhone 9 Jb |
 |
Ez itt egy másik
szám, jelentését egyelőre homály fedi. A fenti képhez
képesti helyzetét a jobb sarokban lévő stilizált "AR" jelzés
mutatja, amely mindkét képen szerepel. Van még egy
megfejtésre váró "SFA" jelünk is. A "0 0" és a ".l."
jelzések feltehetően valamilyen beállítási szöget
jelölnek. |
 |
(Sok) Titkos
vágyam (egyike) kideríteni, milyen repülőgépen szolgált ez a
motor. A "Moteaur" felirat és a márka francia eredetet
igazol. Az olajtartályon lévő, itt látható tábla feltehetően
egy felülvizsgálat jele, amely olasz eredetű. Tehát a
repülőgép
csaknem bizonyosan olasz gyártmányú volt. |
 |
2009.
november
A kissé
"ottfelejtett", rozsdásodó forgómotor a műhelybe került, egy
alapos tisztításra. |
 |
A
hengereket - kettő híján, amelyekkel nem boldogultak a
szakemberek - leszerelték. A motor - mivel szemléltető
eszközként szolgált, forgatható állapotú kellett hogy
legyen. Ezt a kilenc hengerben lévő ugyanannyi dugattyú
súrlódása, netán kompressziója alaposan megnehezítette
volna. Annak idején tehát ismeretlen kezek a
dugattyúkat egyszerű facsapokkal helyettesítették, mivel
ezek az egyetlen felmetszett henger kivételével úgysem
látszottak volna. |
 |
Megtisztított, konzervált állapotban... |
 |
...dísze
lesz a sátorhangárnak. |
 |
A hátsó
traktus is szalonképesebb kinézetű |
 |
A
felmetszett forgattyúsházban jól látszik a hajtókarok
csatlakozása a forgattyús tengelyhez, amely a géphez
szilárdan rögzített, mivel a motor forog a tengely körül. |
 |
Nem éppen
egyszerű a hajtókarok bekötése... |
 |
...mindezt
a tízes években! |
 |
Az
egyetlen megmaradt dugattyú, a gyűrűi ennek is hiányoznak. |
 |
A
légcsavar tengelye, ami a motortesttel együtt forgott. |
 |
A mellső
csapágy, ami a géptest és a forgó motortest között
biztosította az elfordulást. A forgattyús tengely nem ért el
idáig. |
 |
Örömmel
fedeztük fel az ismerős csapágymárkát, a baj csak annyi,
hogy a világon semmi nem igazolja hogy az eredeti motorhoz
tartozott... |
 |
A hengert
a forgattyúsházhoz nem csavarok, hanem egy nagyon kicsi
emelkedésű menet biztosította.
A henger
hűtőbordái igen vékonyak, kialakításuk finom. |
 |
A menet
sűrű, egy bekezdésű. A helyére becsavart hengert a megfelelő
szögben egy ellen-anyával rögzítették. |
 |
Ma már
sehol nem alkalmaznak ilyen zsákhengert, amelynek nincsen
külön hengerfeje.
Itt
alulról nézünk be, ahonnan a két szelepet láthatjuk. |
 |
Az a
bizonyos "Monosopuape" szelepmozgatás.
Sajnos nem
maradt ránk a szelephimba és a hengerenként egyetlen
toló-húzó
rúd. |
 |
Jól oda tudjuk
képzelni. |
 |
Az
egyetlen gyertyanyílás a henger oldalán. tehát a gyújtás nem
volt megkettőzve, mint a legtöbb repülőgép-motoron. |
 |
Velünk
szemben a szívószelep, ami igen dekoratív rézcsöveken szívta
a keveréket a motor forgattyúsházából.
|
 |
A kipufogó
rendszer finoman szólva nincs elbonyolítva.
Érdemes
belegondolni: motor működésének valamennyi üteme -
mivel a forgattyús tengely állt és a motortest fogott - a
kerület azonos pontján történt. A motor forgása közben az
adott ponton mindig ugyanaz a működési fázis történt -
minden második elhaladó hengerben. A köztes hengerekben
rendre az onnan 360°-ra lévő ütem zajlott.
Ugye érted?... |
 |
A
felmetszett henger jól mutatja a szelepeket, illetve azt
hogy a nem volt külön leszerelhető hengerfej. |
 |
A kép
közepén az a menetes nyílású pecek a szelepmozgató rúd
csatlakozási pontja. Két oldalt a szívócsövek csatlakozó
pontjai. |
 |
A szívócső
csatlakozási nyílásán át a szelepmozgató rudak alsó himbáit
látjuk, merthogy ilyenek alul is voltak.
Aligha
válhatott a motor hatásfokának előnyére, hogy a himbák igen
otrombán szűkítik. a szívó keresztmetszetet. |
 |
Az alsó
himbákat görgőkön át mozgatták a vezérlőgyűrűn lévő bütykök. |
 |
A
vezérlőgyűrű a motortól eltérő, lassabb (a fél
fordulatszámnál is sokkal lassabb!) fordulatszámmal forgott,
hogy a szelepek a megfelelő ütemben nyíljanak és záródjanak.
A
csillagmotor szelepvezérlése fene bonyolult, ha van kedved,
gondolj bele. Ha eljutsz addig hogy átlátod mondjuk az AS-82
szelepeinek és vezérlőtárcsáinak mozgását, akkor nem
lehetett sok bajod a matekkal-fizikával sem az iskolában... |
 |
A
szelepvezérlő bütyök alakja és meredeksége is arra utal,
hogy a tárcsa nem forgott gyorsan. |
 |
A
szívócsövek csodálatosan felpolírozva. |
 |
Ezt a
látványt még az egy-két meglévő horpadás sem zavarja igazán. |
 |
A
szívócsövek bekötése. |
 |
Újabb
csodabogár a kép közepén, ilyen alkatrész ilyen
kialakításban csak a forgómotorokon van: a gyújtáselosztó.
|
 |
A
gyertyakábelek a sárgaréz bütykökhöz csatlakoztak, amelyek a
már sajnos repedt bakelit elosztóházon helyezkedtek el. |
 |
A
gyújtómágnes nem forgott a motorral, csak a forgórészét
hajtotta meg a motor a képen látható fogaskerék által. |
 |
Az
alkalmas pillanatban kiváltott gyújtószikrát az itt jól
látszó réz-szegmensek vitték az éppen gyújtási pozícióba
forduló hengerhez.
Természetesen csak minden második hengernél volt szükség
szikrára (négyütemű motor). Azt már nem fogjuk megtudni,
hogy csak minden második henger érkezésekor adott szikrát a
gyújtómágnes, vagy mindegyiknél. Ez utóbbi esetben is
működik a motor, mert a nem gyújtási pozíciójú henger a
kipufogó ütem végén tart, amikor a felesleges gyújtószikra
nem vált ki semmit.
(Ilyen
módon spórolták el a gyújtáselosztót a Citroen CV2
kéthengeres motorjából, illetve a Kis-Polski motorok egyes
szériáiból.)
|
 |
A már
korábban is azonosított feliratok. |
 |
|
 |
|
 |
Az
olajtartályon lévő tábla tanúsága szerint a francia márkájú
motor olasz gyármányú repülőgépbe kerülhetett
beépítésre.
Jól
olvasható egy "124"-es sorszám, amely nem a motor hanem a
repülőgép sorszáma lehetett. |
 |
A 124-es
szám máshol is felbukkan. |
 |
Nem tudni
mikor és kik által ceruzával írt feliratok. A felső sorban
lévő "Budapest" szón kívül mást nem sikerült azonosítanunk. |
 |
A
keresztben álló csőtartóba dugott fa rúd végébe ütött az
olasz nyelvű "Szerelés" felirat. |