REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

 

 Téli munkák a Múzeumban: roncs motorok restaurálása

 

 

 

 

A Múzeum minden évben november 1.-től március 31.-ig zárva tart, de ez nem jelenti azt hogy ez idő alatt nem történik semmi. Olyan munkák folynak, amelyekre nincs hatással a kedvezőtlen időjárás. Kiváló alkalom nyílik például a korábban kiásott roncsok kiállítható állapotra hozására.

 

"Hol a boldogság mostanában..."

 

Üdítő látvány a közös munka, a képnek - ha a rozsdás motor nem látszana - akár a "Tengerihántás" címet is adhatnánk.

 

 

Jelenleg a 2008.-ban Szigetszentmiklóson feltárt B-24 Liberator-motoron dolgoznak, képünkön Hrabovszky András, Nagy András és Fejes Mihály.

Roppant aprólékos és hosszadalmas munkát ad a hengerek alumínium hűtőbordái közül a föld és az alumíniumoxid eltávolítása. Első fázis: fémtüske és kalapács segítségével fellazítani a megkeményedett szennyeződést.

A fellazított kérget előbb drótkefével majd ecsettel söprik ki.

A tisztítás utolsó fázisában a bennmaradt port ipari porszívóval távolítják el.

 

A képeken látszik, hogy az alumínium alkatrészek "rozsdája" nem teljesen fehér, mint azt kémiai tanulmányaink sugallnák, hanem markáns zöldeskék szín is van benne. Ez bizonyosan az ötvöző anyagok oxidja. Ilyen színe van a réz a króm és a nikkel vegyületeinek, illetve feltételezhetően más általam ismeretlen anyagoknak. Utánajárok, hogy mivel ötvözték ezeket az alumínium alkatrészeket. 

A hengerek alsó részén a bordák acélból készültek, itt a mechanikus tisztítás mellett rozsdaoldót is lehet használni, ami nagyban megkönnyíti a műveletet. Sajnos az alumínium alkatrészekhez erre a célra még nem sikerült megfelelő vegyszert találni

A tisztítás utáni konzerváláshoz WD 40 vagy más hasonló szer használatos.

 

A szigetszentmiklósi motor munkálatai még nem tartanak itt, viszont a korábban Nemesvitánál amerikaiak által kiásott B-24H  egy légcsavar-agya éppen elkészült.

 
 

Ennek a gépnek három légcsavar-agya maradt meg, mindhárom ugyanott szakadt le a motorról - nyilvánvalóan itt volt a gyenge pontja.

 

Balról jobbra:

 

- A tengely közepén egy hidraulikacső jön ki: feltehetően a légcsavar-állásszög szabályozására szolgált.

- Látványos elem a bolygóműves légcsavar-áttétel.

- A becsapódás erejétől körkörösen eltört az öntvény, itt szakadt le a légcsavar-agy a motorról.

- A légcsavar-jégtelenítő folyadék körkörös, U-metszetű vályúja. Egyes  Mi-helikoptereken is jól megfigyelhető.

 

A mind a fém, mind a festés csodálatosan épen vészelte át a becsapódást ás a hat évtizednyi föld alatt tartózkodást.

 

A Múzeum tavaszi nyitására már bizonyára méltó állványon láthatják a látogatók.