REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Családi Nap a Helikopterbázison, 2012.05.19.

Statikus rész

 

 

 

A 2012.-es szolnoki Családi Nap-on ismét roppant látványos, bár kissé rövidebb légi bemutatóban volt alkalmunk gyönyörködni. A kiállított repülő- és technikai eszközök általam eddig nem látott bősége kárpótlást nyújtott. Volt mindenféle fegyverzeti- jármű- egyéb technikai eszköz bemutató, könyv- és makettsátor, szemnek - szájnak - száraz toroknak ingere.

A következő hónapokban sorra vesszük az itt kiállított pompás hajtómű oktató-metszetekről készült képeket is.

Mi most a repülőeszközökre koncentrálunk.

 

 

A sor elején mindjárt a 716 Csőrike II. csalogatta a vizuális ingerekre nyitott közönséget.

 

 

Izgalmas látvány volt az eddig leginkább csak a levegőben csodált "képzőművészeti alkotás" teljes látóteret betöltő képe. 

 

 

A részletelet is alaposan szemügyre lehetett venni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A különleges festés alkotójának kézjegye.

 

 

A 701-es Mi-17

 

 

A 6215-ös Mi-8.

 

 

A 6811-es Mi-2.

 

 

A 712-es, kissé szedett-vedett benyomást keltő Mi-24D

 

 

Az egyik nagy sztár, a sokunk által itt először közelről látható MiG-29B.

 

 

 

 

A gépágyú torkolatának környéke, természetesen csupa hőálló acél.

 

 

A gép hasa alatt.

 

 

Az eddig látott gépekhez képest szokatlan formájú törzs, a két hajtómű között termetes póttartállyal.

 

 

A póttartály elülső felfüggesztésének környezete.

 

 

A bal hajtómű beömlőnyílása.

 

 

Földi mozgások során ez a nyílás zárva van, hogy a hajtóműbe ne juthassanak be szilárd tárgyak. Ez idő alatt a szárnyak felső felületén nyíló zsaluk pótolják a hiányzó levegőt.

 

 

A hajtómű kompresszora. A szívócsatorna "míves bádogosmunka", kicsit szokatlanul éles törésekkel.

 

 

A bal főfutó és aknája. A behúzó szerkezet felettébb egyszerű és célszerű megoldás.

 

 

A futóakna fedele, rajta a leszálló fényszóró. A fedél belseje úgy fest mintha a pótkocsis KRAZ alól került volna elő, de egy későbbi képen láthatjuk hogy a másik oldali fedél is ilyen - tehát így tervezték.

 

 

Az orrsegédszárny kibocsátott állapotban. Nagyban hozzájárul a gép kiváló kis sebességű repülési tulajdonságaihoz.

 

 

A fegyverzet két rakátából áll - az egyik oldalon.

 

 

Hátulnézet.

 

 

 

Az utánégető kamra az üzemanyag-fúvókákkal, legbelül az utolsó turbinafokozat látszik.

 

 

A két hajtómű között a fékernyő tartálya és a kétfelé nyíló törzsféklapok.

 

 

A törzsféklapok munkahengerei, alul a póttartály hátulja.

 

 

A jobb szárnyon szintén két rakéta.

 

 

A jobb főfutó aknája. Az aknafedél belső oldala itt sem egyszerű forma.

 

 

A főfutó-akna belseje.

 

 

A MiG-29 impozáns RD-33 hajtóműve, legalábbis a kettő közül az egyik.

 

 

A hajtómű másik oldala.

 

 

Segédberendezés-tenyészet.

 

 

Az 1990.-es első kecskeméti repülőnapon irigykedve néztem azokat a többé-kevésbé magas rendfokozatú magyar katonákat, akik láthatták a MiG-29 pilótafülkéjét belülről. Eddig kellett várnom hogy én is láthassam...

Legyünk őszinték egymáshoz: bizony itt sok olyasmit láthatunk, ami már a 21-esekben sem hatott újdonságnak. Persze ez csak első benyomás, de tény és való, hogy a "glass cockpit" világától messze áll.

 

 

A kiválóságát sokszor bizonyított katapultülés mögött a gép elektromos központja.

 

 

A fülke bal oldala.

 

 

A gázkar, két állítható ütközővel. Nem akármekkora teljesítmény szabályozását végzi !

 

 

A 0465-ös Mig-21 UM

 

 

A 15 éves évfordulóra festett 128-as L-39 Albatrosz

 

 

Réges-régi ismerősöm a HA-SBB PZL 101 Gawron. Emberemlékezet óta repül a szolnoki sportrepülőknél.

 

 

Egy Schleicher Ka 7 Rhönadler

 

 

A kétszemélyes pilótafülke.

 

 

Szépen (de aligha könnyen) kialakított átlátszó szárny-törzs átmenet, a hátul ülő oktató kilátását biztosítja.

 

 

A plexin több igen csúnya repedés éktelenkedik, történetüket nem ismerem, de nem sok jót sejtetnek.

 

 

 

Repülésre előkészített Jak-52 és tartaléka. A jobb oldali gép motorját indítják éppen.

 

 

Itt sorjázik a szolnoki Jak-ok közül 6 db.

 

 

Ő volt a legszebben bebugyolálva - oldalszámát ezáltal nem ismerjük.