REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

A Mi-4A új ruhát kap

 

2009. április

 

Jó hír: a Mi-4A új festést kap, végre a hiteles "egybezöld" színre.

Addig viszont még hosszú a menetelés, egy ilyen gépet - még ha a művelet a helyszínen történik is - nem éppen egyszerű lefesteni.

 

A roppant megviselt farokrotor-lapátokat pl. le kell szerelni.

Én még friss házas voltam, amikor 1981.-ben először láttam a Mi-4-et. Közben eltelt 28 év (nekem született három fiam), a rotorlapátok rögzítőcsapjai pedig szépen a helyükre rohadtak.

Most ki kell őket ütni onnan.

Az utolsó is lejött.

 

A képen: Fejes Mihály, Benes Sándor és Lente Zoltán

Vessünk rá egy pillantást: ragasztott rétegelt lemez anyag, impregnált-ragasztott vászon borítás.

 

Ahogy mondani szokás: elszállt felette az idő vasfoga...

Menetkészen - mondhatnánk, de nem a kistraktorral hanem személyautóval vitték el a festőműhelybe.

Az ideiglenesen elárvult rotor-agy

A festék az olajos felületen nem tapad. Márpedig a főreduktorban több tíz liter olaj van, ami sok-sok éve lassan, de kitartóan szivárog, a gép oldalát és az utasteret olajfolttal ékesítve.

 

Magó Karcsi az áldozat, ő fogja az olajmentesítést végezni.

Ajjaj!

Nem csak a főreduktorban, hanem minden egyes rotolapát-tőben, is van olajtér - természetesen szivárgó olajjal.

Ezeket is le kell engedni.

Karcsi igazán szépen feldíszítette a Mi-4-est ! Minden csillapítótag alá vödör kerül a leeresztett olaj számára.

 

Barátunk azért néz ilyen lesújtóan, mert meg találtam jegyezni, hogy némi szaloncukorral még meg lehetne dobni a látványt...

Ugye szép ?

2009. május

 

A következő lépás a főrotor lapátjainak leszerelése.

 

 

Innentől Lente Zoli képei következnek

A lapátokat 2-2 stift rögzíti a rotoragyhoz. Nem könnyű több évtized után kiszedni.

 

A lapátokat egy "zsiráf"-nak becézett céleszközzel lehet igen célszerűen leemelni.

 

Érdekesség: a Mi-4 rotorlapátja oly mértékben hasonlít a Mi-8-aséhoz, hogy ugyanannyi szekciószámnál alátámasztva van egyensúlyban mindkettő.

A Zsiráffal némi tekerés árán lehet leengedni a rotorlapátot.

Innen kézzel kell átrakni...

...a szállítókocsira.

Targonca vontatja a Mi-4-est...

...a többi kiállított gép sűrűjében.

Látszik mennyi hely van.

Kicsit szabadabban.

Irány a hangár!

Megérkeztünk.

A csiszoláshoz körbeállványozva.

Néhány alkatrészt célszerű a festés előtt leszerelni.

Például a fedélzeti géppuskát.

Meg a jelzőrakéták kazettáit.

Innen.

Aki él és mozog az csiszol.

A nagyobb felületeket géppel is lehet csiszolni.

Érdekes dolgok kerülnek elő. Ez a piros gyűrű feltehetően azt bizonyítja hogy a gép részt vett Csehszlovákia megszállásában.

Az egykori NDK címer. Jusson eszedbe, hogy ez a Mi-4-es az NDK hadsereg ajándékaként érkezett, 1980.-ban.

Nem egyszer lett átfestve.

A festeni nem kívánt részeket beburkolják.

Az alapozás előtt a fémtiszta alumínium felületeket a festék tapadását elősegítő szerrel készítik elő.

Megkezdődik az alapozó felhordása.

 

Kész az alapozás.

A rotorlapátokat is csiszolással kell a festéshez előkészíteni.

A sérüléseket ki kell javítani

Jöhet a festés.

A lapátvégek sárgák lesznek.

Az alapozás után is megmaradt felületi hibákat át kell gittelni...

...és újracsiszolni.

A gép alja világos szürkéskék lesz, itt megkezdték ezt a színt felvinni.

A gép főszíne nem a szolásos táborizöld, hanem egy világosabb, kisé "libás" beütésű.

Hátulról előre haladva folyik a zöld szín felvitele.

 

A határvonalakat gondosan kell festeni.

Készül az oldalszám sablonja.

Felragasztják a helyére.

A csillag alakú felségjel külső része is elkészült.

Az oldalszám sablonja festésre kész.

Előállt a gép érkezésekor alkalmazott jelzés.

 

Kitört az '56-os forradalom, készül az ideiglenes felségjel.

 

A csillagos felségjelet lefestik.

 

 

Előáll az ' 56-os forradalom alatti jelzés-konfiguráció. Ilyen lesz a múzeumi jelzés.

Csak szemléltetésképpen: a Gibás Andor hagyatékából származó fotón (talán az egyetlen színes Mi-4-es felvétel) a forradalom leverése utáni állapot látható, a zászló alakú felségjel átfestve, a csillag alakú helyreállítva.

 

Az kisebb alkatrészekkel is el kell bíbelődni.

A csörlő tartószerkezetét ecsettel festik.

A pilóták fellépője a sárkaparóval.

Az utastérbe vezető fellépő a főfutó tartóján.

A magasságmérő antennája is a helyére kerül.

És a végeredmény,

a Helikopter-bázis 2009.05.30.-i

Családi Napján kiállítva.

 

A Mi-4-es munkálataiban a következő alakulatok következő alegységeinek tagjai vettek
részt, valamilyen formában:

MH Légijármű Javítóüzem, Kecskemét, állományának számos tagja, külön kiemelve:
festők: Pach József ka.
Babják Norbert ka.
fő segítőik: Balogh József zls.
Kurucz István nyá. zls.

MH 86. Szolnok Helikopter Bázis:
Repülőműszaki Oktatásbiztosító Központ
Repülő Műszaki Zászlóalj
Repülőeszköz Javító Század
Szolnoki Repüléstörténeti Kiállítóhely
állományának számos tagja, külön felsorolás nélkül.